آیا درخواست شفاعت از شفیعان واقعی ، شرک است ؟
در توضیح سؤال گفته می شود ، شفاعت حق مخصوص خدا است چنانکه قرآن
کریم در این زمینه می فرماید :« قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَةُ جَمیعاً » . ( 1 )
ـ بگو برای خداست حق شفاعت .
بنابراین ، درخواست شفاعت از غیرخدا ، درخواست حقّ مطلقِ
خدا از بنده اوست و چنین درخواستی درحقیقت ، پرستش غیر خداست
و با « توحید در عبادت » ، سازگار نیست .
پاسخ : مقصود از « شرک » در اینجا ، شرک در ذات یا خالقیت
ویا شرک در تدبیر نیست ، طبعاً منظور شرک در عبادت و پرستش او است .
روشن است که تبیین این مسأله ، به تفسیر دقیق عبادت و پرستش
بستگی دارد و همگی می دانیم که تفسیر معنای عبادت ، در اختیار ما
قرار داده نشده است تا هر خضوعی را برای مخلوقی و هر درخواستی
را از بنده ای عبادت بدانیم .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ زمر : 44
بنابر تصریح قرآن مجید ، فرشتگان بر آدم سجده کردند .
« فَإذا سَوَّیْتُهُ وَنَفختُ فِیْهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُواْ لَهُ ساجِدِیْنَفَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ » . ( 1 )
ـ پس آنگاه که او را به خلقت کامل بیاراستم ، و از روح خود در وی دمیدم ،
پس بر او به سجده درافتید ، که همه سجده نمودند .در عین حال ، این
سجده گرچه به فرمان خدا بود ، لیکن از نظر ماهیت ،
عبادت آدم نبود ، وگرنه خدا به آن فرمان نمی داد .همچنین می دانیم فرزندان
یعقوب و حتی خود آن حضرت ، بر یوسف سجده نمودند .
« وَرَفَعَ أبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّوْا لَهُ سُجَّداً » . ( 2 )
ـ و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند و آنان بر او سجده کردند .
اگر چنین خضوعی پرستش یوسف بود ، نه حضرتِ یعقوب پیامبر
که از مقام عصمت برخوردار است انجام می داد و نه به این کارِ فرزندان خود
راضی بود . در عین حال که هیچ خضوعی بالاتر از سجده نیست .
بر این اساس ، باید مفهوم خضوع و یا درخواست از غیر را از معنای
پرستش جدا سازیم . حقیقت پرستش آن است که انسان ، موجودی را
خدا بیندیشد و در برابر او به پرستش برخیزد و یا پدیده ای را مخلوق خدا بداند
ولیکن تصور کند که کارهای خدایی از قبیل تدبیر جهان و غفران ذنوب به وی
تفویض گردیده است . اما اگر خضوع ما در برابر کسی ، آنگونه باشد که او را
نه خدا بدانیم و نه بیندیشیم که کارهای خدایی به وی واگذار گردیده است ،
چنین خضوعی ، جز احترام وی بسان تکریم فرشتگان در برابر آدم و احترام فرزندان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ ص : 73 ـ 72
2 ـ یوسف : 100
یعقوب در مقابل یوسف ، بیش نخواهد بود .
در مورد سؤال نیز باید گفت که هرگاه تصور کنیم حق شفاعت به شافعانراستین
تفویض گردیده و آنان می توانند بدون قید و شرط ، شفاعتنمایند ومایه مغفرت گناهان گردند ،
چنین اعتقادی ، موجب شرک خواهد بود ؛ زیرا کار خدا را از غیر او درخواست نموده ایم ،
اما هرگاهبیندیشیم که گروهی از بندگان پاک خدا ، بدون این که مالک مقام شفاعت
شوند ، در یک چهارچوب معین ، اجازه شفاعت در مورد گناهکاران را دارند
و مهمترین شرط همان اذن و رضایت خداوند است ، روشن است که درخواست
چنین شفاعتی از بنده ای صالح ، ملازم با خدا دانستن او نیست ،
همچنانکه مستلزم تفویض امور خدایی به او نمی باشد ،بلکه درخواست
کاری است از کسی که کار ، شأن او است .ما می بینیم که در زمان حیات
پیامبر ، گناهکاران برای درخواستمغفرت به حضور وی می رسیدند و آن حضرت
نیز به آنان ، نسبت شرک نمی داد .در سنن ابن ماجه از پیامبر گرامی روایت می کند
که فرمود :« أتدرون ما خیّرنی ربّی اللّیلة ؟ قلنا الله و رسوله أعلم .
قال فانّه خیرّنی بین أن یدخل نصف امّتی الجنَّة و بین الشّفاعة
فاخترت الشّفاعة ، قلنا یا رسول الله ادع الله أن یجعلنا من أهلها قال
هی لکلّ مسلم » . ( 1 )
ـ آیا می دانید که خدا امشب مرا بین چه چیزهایی مخیر فرمود ؟
گفتیم خدا و پیامبر بهتر می دانند . فرمود : او مرا مخیر ساخت
بین این که نصف امت من وارد بهشت گردند و بین شفاعت ،
پس شفاعت را اختیار نمودم . گفتیم ای پیامبر خدا ، از پروردگار خود بخواه که ما را شایسته
شفاعت گرداند . فرمود : شفاعت ، برای هر مسلمانی خواهد بود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ سنن ابن ماجه ، ج 2 ، باب ذکر الشفاعه ، ص 586 .
در این حدیث به روشنی ، یاران پیامبر از خود او درخواست شفاعت می کنند
و می گویند : « أدع الله . . . » .
قرآن کریم نیز می فرماید :
« ولَوْ انَّهُمْ إذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا الله واستَغْفَرَ
لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا الله تَوّاباً رَحیماً » . ( 1 )
ـ و اگر آنان هنگامی که بر خود ستم کردند ، به سوی تو می آمدند پس از
خدا طلب مغفرت می نمودند و پیامبر برای آنان استغفار می کرد ،
بدرستی خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند .
و در جای دیگر به نقل از فرزندان یعقوب می فرماید :
« قالُوا یا أبانا اسْتَغْفِر لَنا ذُنُوبَنا اِنّا کُنّا خاطِئیْنَ » . ( 2 )
ـ گفتند : ای پدر ، از خدا بر تقصیرات ما طلب مغفرت کن که ما بر خطا بودیم .
و حضرت یعقوب هم به آنان وعده استغفار داد و هرگز آنان را به شرک متهم نساخت .
« قالَ سَوْفَ أسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبّیْ إنَّهُ هُوَ الْغَفورُ الرَّحِیْمُ » . ( 3 )
ـ گفت به زودی از درگاه خدا ، برای شما مغفرت خواهم خواست ،
همانا او آمرزنده و مهربان است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ نساء : 64
2 ـ یوسف : 97
3 ـ یوسف : 98